Загальна екологія

Тип: Нормативний

Відділення: відділення екології

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
2Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
234ст. наук. співробітник Шпаківська І. М.БЛК-11, ГЛК-11, ГПК-11, ГРК-11

Лабораторні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
1

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
2136ГРК-11ст. наук. співробітник Шпаківська І. М.
ГПК-11Гілета Л. А.
БЛК-11Стельмащук С. Я.
ГЛК-11Гілета Л. А.

Опис курсу

Мета: оволодіти теоретичними знаннями для вирішення проблем раціонального використання природних ресурсів, зменшення забруднення довкілля, запобігання деградації біотичних угруповань, збереження генофонду рослинного і тваринного світу.

Завдання: засвоєння і творчий розвиток теоретичних знань, здобутих під час лекцій, поглиблене вивчення найактуальніших закономірностей процесів та явищ на організменному, популяційному й екосистемному рівнях організації живого на підставі виконання самостійних практичних та семінарських занять.

У результаті вивчення курсу студент повинен

знати:

  • основні поняття класичної екології (середовище життя, екосистема, біосфера, біомаса, живі істоти, популяції, кругообіг речовин);
  • головні напрямки класичної та сучасної екології (ауто-, син-, дем- загальна, глобальна, прикладна екологія, біогеоценологія, біосферологія, неоекологія);
  • основні екологічні закони Б. Коммонера, В. Вернадського, Ю. Одума, Д. Чіраса та Ю. Гольдшміта;
  • основні постулати концепції стійкого розвитку,
  • характеристики абіотичних компонентів довкілля (географічного, геологічного, водного та повітряного середовищ)
  • характеристики середовища життя та рівні адаптації живих організмів до умов довкілля;
  • характеристики різнорівневих екосистем, біогеоценозу та ландшафту та причини порушення їх рівноваги;
  • характеристики найважливіших антропогенних впливів на довкілля, причини і наслідки антропогенного   забруднення та фактори деградації екосистем;
  • шляхи вирішення екологічних проблем;

 вміти:

  • визначати трофічні зв’язки в головних типах природних біогеоценозів;
  • діагностувати стан довкілля за об’єктивними показниками;
  • визначати головні потоки енергії та речовини у природних та антропогенно-змінених екосистемах;
  • виконувати нескладні екологічні узагальнення і розрахунки;
  • застосовувати базові екологічні знання при виконанні екологічних досліджень;
  • розробляти заходи по оптимізації природокористування;
  • аналізувати та оцінювати небезпечні екологічні ситуації;

Рекомендована література

Базова

  1. Злобін Ю., Кочубей Н. Загальна екологія: Навч. посібник. – Суми, 2003.
  2. Запольський А., Салюк А. Основи екології: Підручник / За ред. К. Ситника. – Київ, 2004.
  3. Білявський Г., Фурдуй Р., Костіков . Основи екології. – Київ, 2005.
  4. Білявський Г., Бутченко Л., Навроцький В. Основи екології: теорія та практикум. Навчальний посібник. – Київ, 2002.
  5. Мельник Л. Основи стійкого розвитку: Навч. посібник. – Суми, 2006.
  6. Царик Т., Файфура В. Основи екології. – Тернопіль, 2003.

Додаткова

  1. Бровдій В., Гаца О. Екологічні проблеми України (проблеми ноогеніки). – Київ, 2000.
  2. Булатов М., Малєєв К., Загороднюк В., Солонько Л. Філософія ноосфери: філософський зміст і сучасний смисл феномена ноосфери. – Київ, 1995.
  3. Гайнріх Д., Гергт М. Екологія: Пер. з нім. – Київ, 2001.
  4. Екологічне законодавство України: Зб. нормат. актів / Відп. ред. І. Заєць. – Київ, 2001.
  5. Екологія міста: Підручник / За ред. Стольберга Ф. Підручник. – Київ, 2000.
  6. Мусієнко М., Серебряков В., Брайон О. Екологія. Охорона природи: Словник-довідник. – Київ, 2002.
  7. Программа действий. Повестка дня на ХХІ век и другие документы конференции в Рио-де-Жанейро в популярном изложении. – Женева, 1992.
  8. Реймерс Н. Природопользование: Словарь-справочник. – Москва, 1990.
  9. Сухарев С., Чудак С., Сухарева О. Техноекологія та охорона навколишнього середовища. Навч. посібник. – Львів, 2004.

Інформаційні ресурси

Інтернет сторінки:

www.eco-paper.kpi.ua

www.eco-live.com.ua/

www.new-garbage.com/

 

 

 

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму