Ґрунтознавство

Тип: Нормативний

Відділення: відділення екології

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
3Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
336Батюк Н. М.БЛК-21, ГЛК-21, ГПК-21, ГРК-21

Лабораторні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
3144БЛК-21Луцишин О. З.
ГЛК-21Луцишин О. З.
ГПК-21Луцишин О. З.
ГРК-21Луцишин О. З.

Опис курсу

Мета – розкрити важливі теоретичні питання ґрунтознавства: поняття ґрунту, його екологічних функцій в біосфері, факторів ґрунтотворення, ґенези і еволюції ґрунтів, суті ґрунтотворного процесу, класифікації, діагностики і географії ґрунтів. Вивчити географію, ґенезу, екологію, властивості (морфологічні, фізичні, фізико-хімічні, хімічні) різних типів ґрунтів, проблеми їх раціонального використання, шляхи підвищення родючості та заходи охорони. Закріпити теоретичні знання набуті студентами на лекційних заняттях на лабораторних та практичних роботах.

Завдання:

  • учення про формування й розвиток (генезис) ґрунтів;
  • учення про ґрунтовий покрив як цілісне просторове утворення, взаємопов’язане із зовнішнім середовищем (екологія та географія ґрунтів);
  • учення про родючість ґрунтів і про принципи його регулювання агротехнічними й меліоративними заходами;
  • учення про охорону ґрунтового покриву;
  • вивчення чинників ґрунтоутворення, що дає змогу зрозуміти ґенезу ґрунтів, причини багаточисленності ґрунтів у природі;
  • вивчення основних типів материнських порід;
  • подання характеристики основних типів ґрунтів і закономірності їхнього географічного поширення, класифікація і систематика ґрунтів;
  • вивчення складу і властивостей мінеральної та органічної частини ґрунту;
  • вивчення фундаментальних питань екологічної ролі ґрунту в біосфері; раціонального використання та охорони ґрунтів;
  • ознайомлення студентів з класифікаційно-діагностичними ознаками і параметрами ґрунтів відповідно до європейської і міжнародної класифікації;
  • набуття студентами практичних навиків щодо проведення в лабораторних умов аналітичних досліджень хімічних та фізичних властивостей ґрунтів.

У результаті вивчення курсу студент повинен

знати: поняттєво-термінологічний апарат науки, фактори ґрунтоутворення та їхню роль в процесі формування ґрунту, склад і властивості ґрунту, процеси ґрунтоутворення, типи ґрунтів.

вміти: відібрати зразки ґрунту та підготувати їх до аналітичних робіт; провести дослідження ґрунту в лабораторних умовах; читати та пояснювати аналітичні дані; проводити морфологічний опис розсипного зразка ґрунту, ґрунтового моноліту та давати назву ґрунтам, їх класифікувати; читати ґрунтові карти.

Рекомендована література

Базова

 

  1. Позняк С. Ґрунтознавство і географія ґрунтів : Підручник. У двох частинах. Ч. 1. – Львів, 2010.
  2. Позняк С. Ґрунтознавство і географія ґрунтів: Підручник. У двох частинах. Ч. 2. – Львів, 2010.
  3. Назаренко І. Ґрунтознавство: Підручник / І. Назаренко, С. Польчина, В. Нікорич. – Чернівці, 2008.
  4. Панас Р. Ґрунтознавство: Навч. посібник. – Львів, 2006.
  5. Тихоненко Д. Ґрунтознавство: Підручник / Д. Тихоненко, М. Горін, М. Лактіонов. – Київ, 2005.
  6. Чорний І. Географія ґрунтів з основами ґрунтознавства: Навч. посібник. – Київ, 1995.

Додаткова

  1. Добровольский Г. География почв: учебник / Г. Добровольский, И. Урусевская. – Москва, 2004.
  2. Ковда В. Почвоведение: учебник в 2 частях, Ч. 1-2 / В. Ковда, Б. Розанов. – Москва, 1998.
  3. Польчина С. Основні типи ґрунтів у системі ФАО/WRB: Навч. посібник Ч.1. – Чернівці, 2006.
  4. Польчина С. Основні типи ґрунтів у системі ФАО/WRB: Навч. посібник Ч.2. – Чернівці, 2007.
  5. Кіт М. Морфологія ґрунтів. Основи теорії і практикум: Навч. посібник. – Львів, 2008.
  6. Позняк С. Чинники грунтотворення: Навч. посібник / С. Позняк, Є. Красуха. – Львів, 2007.

Інформаційні ресурси

http://www.nbuv.gov.ua.

http://issar.com.ua.